Stella Roman (23 august 1904, Cluj - 12 februarie 1992, New York) a fost o soprană română a cărei carieră s-a desfăşurat pe cele mai importante scene din Italia şi Statele Unite. Stella Roman (născută Florica Vierica Alma Stela Blaşu) s-a născut la Cluj, în România. A studiat canto timp de opt ani înaintea debutului concertistic din Cluj, oraşul natal. După debutul ei la Bucureşti a câştigat o bursă de studii în Italia cu marea interpretă veristă Giuseppina Baldassare - Tedeschi, despre care spunea mai târziu: "stilul ei nu mi se potrivea".A continuat studiile cu Hariclea Darclée (prima interpretă a rolului titular din Tosca în anul 1900), fiind mult mai fericită sub îndrumarea ei: "m-a învăţat valoarea fiecărui cuvânt şi a fiecărei fraze". Debutul ei într-o sală de operă s-a produs la Bologna în anul 1934 în rolul Magdalena din Andrea Chénier (alte surse menţionând debutul ei la Piacenza în 1932). A cântat Tosca la Teatro di San Carlo în Napoli, începând lunga ei colaborare cu tenorul Giacomo Lauri-Volpi. În anul 1937 i-a fost oferit un contract pe trei ani la Opera din Roma de către Tullio Serafin, făcându-şi imediat debutul în Aida de Giuseppe Verdi. Tot cu Aida a debutat şi la Metropolitan Opera din New York în anul 1941, continuând să cânte acolo pe parcursul anilor '40 în repertoriul italian: Trubadurul, Otello, Bal mascat, Cavalleria rusticana, La Gioconda, Tosca, Boema ş.a. A împărţit deseori aceste roluri la Met cu Zinka Milanov. A părăsit Metropolitan-ul în 1951 odată cu sosirea lui Rudolph Bing ca director general. La Metropolitan a cântat 126 de spectacole, apărând în 13 roluri pe parcursul celor 10 stagiuni (dintre toţi soliştii de operă pe care i-a avut România ea a cântat cele mai multe spectacole la Metropolitan). A cântat deasemenea la San Francisco, Cincinnati, deseori în Brazilia, Cuba, Mexic şi Puerto Rico iar în Europa la Florenţa, Berlin, Salzburg şi în multe alte oraşe importante. Stella Roman s-a bucurat de o relaţie specială cu Richard Strauss, care a ales-o să cânte rolul Împărătesei în premiera italiană a operei Die Frau ohne Schatten la Scala din Milano în anul 1940. Mai târziu l-a vizitat pe Strauss la Pontresina în anul 1948 pentru a studia cu el Ultimele Patru Cântece şi rolul Marschallin din Cavalerul Rozelor. Cu rolul Marschallin şi-a încheiat cariera la teatrul San Carlo din Napoli. S-a retras în 1953 după a doua căsătorie; cariera ei a adunat 19 ani. Vocea sa a fost admirată pentru calitatea căldurii lirice şi pentru abilitatea unor pianissime pe note înalte şi a climaxului vibrant, dar s-a spus despre tehnica sa că ar fi fost neortodoxă şi uneori 'eretică'. După retragerea de pe scenă a început să picteze, lucrările ei fiind expuse. A murit la vârsta de 87 de ani la New York.
Categorie
  • Categorie:Muzica
Fotografii

Stella Roman

Stella Roman
Engleza
Stella Roman (23 August 1904 - 12 February 1992, New York) was a Romanian soprano whose career took place on the most important scenes of Italy and the United States. Tella Roman (born Florica Vierita Alma Stela Blaşu) was born Cluj, Romania. He studied voice for eight years before the debut concert in Cluj hometown. After her debut in BucharestYou won a scholarship to study in Italy with great verismo interpreter Giuseppina Baldassare - Tedeschi, who said later: "I did not fit her style." [1] to study with Hariclea Darclée (first interpreter of the title role of Tosca in 1900), was much happier under her guidance: "I learned the value of each word and every phrase." [1]butul her work a room occurred in 1934 in Bologna Magdalene role of Andrea Chénier (citing sources its debut in Piacenza in 1932). She sang Tosca at the Teatro di San Carlo in Naples, as her long collaboration with Giacomo Lauri-Volpi tenor. In 1937 she was offered a contract for three years at Rome Opera House by Tullio Serafin, making his Imediat debut in Aida by Giuseppe Verdi. All Aida debuted at the Metropolitan Opera in New York in 1941, continued to sing it during the '40s in Italian repertoire:, Otello, Masquerade, Cavalleria Rusticana, La Gioconda, Tosca, La Bohème, etc. He shared these roles at the Met often with Milanovici Zink. He left the Met in 1951 with the arrival of Rudolph Bing as general manager. Sang at the Metropolitan 126 shows, appearing in 13 roles during the 10 seasons (of all the opera singers who took Romania she sang most performances at the Metropolitan). He also played in San Francisco, Cincinnati, often in Brazil, Cuba, Mexico and Puerto Rico and in Europe in Florence Berlin, Salzburg andin many other major cities. Stella Roman enjoyed a special relationship with Richard Strauss, who has chosen to play the role of the Empress in Die Frau first Italian opera ohne Schatten at La Scala in 1940. Strauss later visited at Pontresina in 1948 to study with him and the Four Last Songs Marschallin of Rosenkavalier. With rolul Marschallin and ended his career at the San Carlo theater in Naples. He retired in 1953 after his second marriage, his career had lasted 19 years. Her voice was admired for its quality and its ability to warm lyrical pianissimi tall and vibrant climaxes, but said that technique was unorthodox and sometimes hectic ". After retirement, shebegan to paint, her work was exhibited. He died at the age of 87 years in New York.
Spaniola
Stella Roman (23 agosto 1904 hasta 12 febrero 1992, Nueva York) fue una soprano rumana cuya carrera tuvo lugar en la escenas más importantes de Italia y los Estados Unidos. Tella romana (nacido Florica Vierita Alma Estela Blaşu) nació Cluj, Rumania. Estudió canto durante ocho años antes de su primer concierto en la ciudad natal Cluj. Después de su debut en BucarestUsted ganó una beca para estudiar en Italia con gran verismo intérprete Baldassare Giuseppina - Tedeschi, quien dijo más tarde: "Yo no encajaba en su estilo." [1] para estudiar con Hariclea Darclée (primer intérprete del papel protagonista de la Tosca en 1900), era mucho más feliz bajo su dirección: "Aprendí el valor de cada palabra y frase todos." [1]butul ella en una habitación de las obras producidas en Bolonia en 1934 en el papel de Andrea Chénier Magdalena (fuentes citando su debut en Piacenza en 1932). Ella cantó Tosca en el Teatro di San Carlo de Nápoles, ya que su larga colaboración con el tenor Giacomo Lauri-Volpi. En 1937 le dieron un contrato de tres años en la Ópera de Roma por Tullio Serafin, decisiones y Imediat debut en Aida de Giuseppe Verdi. Toda Aida debutó en el Metropolitan Opera de Nueva York en 1941, siguió a cantar durante los años 40 en el repertorio italiano:, Otello, Masquerade, Cavalleria Rusticana, La Gioconda, Tosca, La Bohème, etc El orador comparte estos roles en el Met a menudo con Milanovici Zink. Dejó el Met en 1951 después de la llegada de la Iudolph Bing como gerente general. En el Metropolitan cantó 126 actuaciones, apareciendo en 13 funciones durante los 10 temporadas (de todos los cantantes de ópera que se cantó la mayoría de Rumanía actuaciones en el Metropolitan). Él jugó bien en San Francisco, Cincinnati, con frecuencia en Brasil, Cuba, México y Puerto Rico y en Europa en Florencia, Berlín, Salzburgo yen muchas otras ciudades importantes. Stella romana disfrutó de una relación especial con Richard Strauss, que ha elegido para desempeñar el papel de la Emperatriz en Die Frau ohne primera ópera italiana Schatten en La Scala en 1940. Más tarde visitó a Strauss en Pontresina en 1948 para estudiar con él y la Mariscala Última Cuatro Canciones de Caballero de la Rosa. Con rodadolul Mariscala y terminó su carrera en el teatro San Carlo de Nápoles. Se retiró en 1953 después de su segundo matrimonio, su carrera duró 19 años. Su voz era admirado por su calidad lírica caliente y capacidad para ofrecer alta y vibrante clímax pianissimi, pero dijo que la técnica fue poco ortodoxo y muy agitado ". Después de la jubilación, seempezó a pintar, su obra fue expuesta. Murió a la edad de 87 años en Nueva York.
Italiana
Stella Roman (23 Agosto 1904 - 12 febbraio 1992, New York) è stato un soprano rumeno la cui carriera ha avuto luogo in scene più importanti di Italia e Stati Uniti. Tella romano (nato Florica Vierita Blaşu Alma Stella) è nato Cluj, Romania. Ha studiato canto per otto anni prima del concerto di debutto nella città natale di Cluj. Dopo il suo debutto a BucarestHai vinto una borsa di studio in Italia con grande verismo interprete Giuseppina Baldassare - Tedeschi, che ha detto dopo: "Io non corrispondeva il suo stile." [1] per studiare con Hariclea Darclée (primo interprete del ruolo del titolo di Tosca nel 1900), è stata molto più felice sotto la sua guida, "mi ha insegnato a valore di ogni parola, ogni frase." [1]butul lei in una stanza di opere prodotte a Bologna nel 1934, nel ruolo di Andrea Chénier Maddalena (che cita fonti il suo debutto a Piacenza nel 1932). Ha cantato Tosca al Teatro di San Carlo di Napoli, come la sua lunga collaborazione con il tenore Giacomo Lauri-Volpi. Nel 1937 le è stato offerto un contratto per tre anni al Teatro dell'Opera di Roma da Tullio Serafin, facendo il suo Imediat debutto in Aida di Giuseppe Verdi. Tutti Aida ha debuttato al Metropolitan Opera di New York nel 1941, ha continuato a cantare durante il '40 in repertorio italiano:, Otello, Masquerade, Cavalleria Rusticana, La Gioconda, Tosca, La Bohème, ecc Ha condiviso questi ruoli al Met spesso con Milanovici Zink. Ha lasciato il Met nel 1951 con l'arrivo di RBing udolph come direttore generale. Cantato al Metropolitan 126 spettacoli, apparendo in 13 ruoli durante le 10 stagioni (di tutti i cantanti d'opera che ha preso la Romania ha cantato più spettacoli al Metropolitan). Ha giocato bene a San Francisco, Cincinnati, spesso in Brasile, Cuba, Messico e Porto Rico e in Europa a Firenze, Berlino, Salisburgo ein molte altre città importanti. Stella Roman goduto di una speciale relazione con Richard Strauss, che ha scelto di svolgere il ruolo dell'imperatrice primo italiano in Die Frau ohne Schatten opera alla Scala nel 1940. Strauss poi visitato a Pontresina, nel 1948 per studiare con lui e il Four Last Songs Marescialla del Rosenkavalier. Con roLUL Marescialla e terminò la sua carriera al teatro San Carlo di Napoli. Si ritirò nel 1953 dopo il suo secondo matrimonio, la sua carriera era durata 19 anni. La sua voce era ammirato per la sua qualità lirica caldo e la sua capacità di pianissimi e vibrante climax alto, ma ha detto che la tecnica era poco ortodosso e a volte frenetico ". Dopo il pensionamento, hainizia a dipingere e la sua opera è stata esposta. Morì all'età di 87 anni a New York.
Franceza
Stella romaine (23 août 1904 à 12 Février 1992, New York) est une soprano roumaine dont la carrière a été menée sur les importantes scènes les plus de l'Italie et les États-Unis. Tella romaine (né Florica Vierita Alma Stela Blaşu) est né Cluj, Roumanie. Il a étudié le chant pendant huit ans avant le premier concert dans sa ville natale Cluj. Après ses débuts à BucarestVous avez gagné une bourse pour étudier en Italie avec une grande interprète vérisme Giuseppina Baldassare - Tedeschi, qui a dit plus tard: «Je ne cadrait pas son style." [1] pour étudier avec Hariclea Darclée (premier interprète du rôle-titre de Tosca en 1900), a été beaucoup plus heureux sous sa direction: «J'ai appris la valeur de chaque mot et chaque phrase." [1]son butul dans une salle des œuvres produites à Bologne en 1934 dans le rôle de Andrea Chénier-Madeleine (sources citant ses débuts à Piacenza en 1932). Elle a chanté Tosca à l'Teatro di San Carlo à Naples, que sa longue collaboration avec le ténor Giacomo Lauri Volpi-. En 1937, elle s'est vu offrir un contrat de trois ans à Rome Opera House par Tullio Serafin, faisant de son Imediat débuts dans Aïda de Giuseppe Verdi. Tous Aida a fait ses débuts au Metropolitan Opera à New York en 1941, continué à chanter pendant les années 40 le répertoire italien:, Otello, Masquerade, Cavalleria Rusticana, La Gioconda, Tosca, La Bohème, etc Il a partagé ces rôles au Met souvent avec Milanovici Zink. Il a quitté le Met en 1951 avec l'arrivée de RUdolph Bing comme directeur général. Sang dans les 126 régions métropolitaines de spectacles, figurant dans 13 rôles au cours des 10 saisons (de tous les chanteurs d'opéra qui ont pris la Roumanie, elle chante la plupart des représentations au Metropolitan). Il a bien joué à San Francisco, Cincinnati, souvent au Brésil, Cuba, le Mexique et Puerto Rico et en Europe à Florence, Berlin, Salzbourg etdans de nombreuses autres grandes villes. Stella romaine joui d'une relation spéciale avec Richard Strauss, qui a choisi de jouer le rôle de l'impératrice dans Die Frau ohne opéra premier Italien Schatten à La Scala en 1940. Strauss s'est ensuite rendu à Pontresina en 1948 pour étudier avec lui et les quatre dernières chansons Maréchale du Rosenkavalier. Avec roLUL Maréchale et termina sa carrière au théâtre San Carlo de Naples. Il prit sa retraite en 1953 après son second mariage, sa carrière a duré 19 ans. Sa voix était admiré pour sa qualité lyrique chaleureux et de haute capacité à fournir des apogées et dynamique pianissimi, mais a déclaré que la technique n'était pas très orthodoxe et parfois agitée ". Après sa retraite, ellea commencé à peindre, son travail a été exposé. Il est décédé à l'âge de 87 ans à New York.
Germana
Stella Roman (23 August 1904 - 12. Februar 1992, New York) war eine rumänische Sopranistin, deren Laufbahn fand sich auf die wichtigsten Szenen aus Italien und den Vereinigten Staaten. Tella Roman (geboren Florica Vierita Alma Stela Blaşu) geboren wurde Cluj, Rumänien. Er studierte Gesang für acht Jahre vor dem Debüt-Konzert in Cluj Heimatstadt. Nach ihrem Debüt in BukarestSie gewann ein Stipendium in Italien mit Giuseppina Baldassare große Verismo Dolmetscher Studie - Tedeschi, der später sagte: "Ich passte nicht ihr Stil." [1] mit Hariclea Darclée (erste Interpret der Titelrolle des Studiums Tosca in 1900), war viel glücklicher, unter ihrer Leitung: "Ich habe gelernt, den Wert jedes Wort und jeden Satz." [1]butul ihr in einem Raum der Werke in Bologna im Jahr 1934 produzierten in der Rolle der Andrea Chénier Magdalene (unter Berufung auf Quellen in seinem Debüt in Piacenza 1932). Sie sang Tosca am Teatro di San Carlo in Neapel, wie ihre langjährige Zusammenarbeit mit dem Tenor Giacomo Lauri-Volpi. Im Jahr 1937 war sie einen Vertrag für drei Jahre in Rom Opernhaus von Tullio Serafin machen und iMedia angebotent Debüt in Aida von Giuseppe Verdi. Alle Aida debütierte an der Metropolitan Opera in New York im Jahr 1941 weiterhin Repertoire singen sie während der 40er Jahre in Italien:, Otello, Masquerade, Cavalleria Rusticana, La Gioconda, Tosca, Böhmen, etc. Er teilte diese Rollen an der Met oft mit Milanovici Zink. Er verließ die Met im Jahr 1951 mit der Ankunft von RUdolph Bing als General Manager. Sang an der Metropolitan 126 zeigt, erscheint in 13 Rollen in den 10 Spielzeiten (alle Opernsänger Rumänien nahm sie sang die meisten Aufführungen an der Metropolitan). Er spielte auch in San Francisco, Cincinnati, oft in Brasilien, Kuba, Mexiko und Puerto Rico und in Europa in Florenz, Berlin, Salzburg undin vielen anderen Großstädten. Stella Roman genoß eine besondere Beziehung zu Richard Strauss, der 1940 gewählt hat Oper zu spielen, die Rolle der Kaiserin in "Die Frau in erster Italiener ohne Schatten an der Mailänder Scala. Strauss besuchte später in Pontresina im Jahre 1948 mit ihm und die Vier letzten Lieder der Marschallin Rosenkavalier studieren. Mit rolul Marschallin und beendete seine Karriere am Theater San Carlo in Neapel. Er zog sich 1953 nach seiner zweiten Ehe, seine Karriere dauerte 19 Jahre. Ihre Stimme war bewundert für seine warme lyrische Qualität und die Fähigkeit zur Höhepunkte liefern hohe Pianissimi und lebendige Technik wurde aber erzählt, dass er seine unorthodoxen und wurde einige "ketzerisch". Nach seiner Pensionierung, siezu malen begann, wurde ihr Werk gezeigt. Er starb im Alter von 87 Jahren in New York.
Rusa
Стелла Roman (23 августа 1904 - 12 февраля 1992, Нью-Йорк) румынский сопрано, чья карьера состоялась из самых важных этапов в Италии и Соединенных Штатов. Телла Roman (родился Стелла Алма Вьерита Florica Blaşu) родился Клуж, Румыния. Он изучал голос за восемь лет до того, дебютный концерт в родном городе Клуж. После своего дебюта в БухарестеТы выиграл стипендию для учебы в Италии с большим веризма переводчика Giuseppina Бальдассаре - Тедески, который позже сказал: "Я не вписываются ее стиль." [1] для исследования с Hariclea Darclée (первый интерпретатор главной роли "Тоску" в 1900), был гораздо счастливее под ее руководством: "Я научился ценить каждое слово, каждая фраза." [1]butul ее в комнате произведений, в Болонье в 1934 в роли Андреа Шенье Магдалины (по другим источникам с указанием ее дебют в Пьяченце в 1932). Она пела "Тоска по Сан-Карло в Неаполе, как и ее длительного сотрудничества с тенора Джакомо Лаури-Вольпи. В 1937 году ей предложили трехлетний контракт на Римского оперного театра в Туллио Серафин, делая его Imediaт дебют в "Аиде" Джузеппе Верди. Все Аида дебютировал в Метрополитен-опера в Нью-Йорке в 1941 году, продолжал петь в течение 40-х годах в итальянском репертуаре, "Отелло", Masquerade, Cavalleria Кихпсапа, Джоконда, Тоска "," Богема "и т.д. Он часто совместно с этими ролями в Мет Milanovici Zink. Он вышел в 1951 году встретился с приходом Rudolph Бинг, как генеральный директор. Пел в Метрополитен 126 показывает, входящих в 13 ролей в течение 10 сезонов (из всех оперных певцов, которых он Румыния пела самые спектакли на сцене Метрополитен). Он сыграл хорошо в Сан-Франциско, Цинциннати, часто в Бразилии, Кубы, Мексики, Пуэрто-Рико и в Европе в Флоренция, Берлин, Зальцбург ии во многих других крупных городах. Стелла-римской имели особые отношения с "Рихарда Штрауса, который выбрали на роль императрицы в Die фрау первой итальянской оперой оне Шаттена в театре Ла Скала в 1940 году. Штраус позднее посетил в Понтрезина в 1948 году учиться у него и Четыре последние песни Marschallin из Кавалер роз. С роLUL Marschallin и закончил свою карьеру в театре Сан Карло в Неаполе. Вышел в отставку в 1953 после его второго брака, его карьера длилась 19 лет. Ее голос был восхищаются за его теплые лирические качество и способность обеспечить высокие pianissimi и яркие кульминации, но сказал, что этот метод был неортодоксальным и иногда неспокойное ". После выхода на пенсию, онаначал писать, ее работы выставлялись. Он умер в возрасте 87 лет в Нью-Йорке.
Portugheza
Stella Roman (23 de agosto, 1904 - 12 de Fevereiro de 1992, New York) foi um soprano romena, cuja carreira teve lugar na fase mais importante da Itália e dos Estados Unidos. Tella romano (nascido Florica Vierita Alma Stela Blaşu) nasceu Cluj, na Roménia. Estudou voz por oito anos antes do concerto de estréia na cidade natal de Cluj. Após sua estréia em BucaresteVocê ganhou uma bolsa para estudar na Itália, com grande verismo intérprete Giuseppina Baldassare - Tedeschi, que disse mais tarde: "Eu não caber seu estilo." [1] para estudar com Hariclea Darclée (primeiro intérprete do papel título de Tosca em 1900), foi muito feliz sob sua orientação: "Eu aprendi o valor de cada palavra e cada frase." [1]butul-la em uma sala de trabalhos produzidos em Bolonha em 1934 no papel de Andrea Chénier Madalena (citando fontes de sua estréia em Piacenza em 1932). Ela cantou Tosca no Teatro di San Carlo de Nápoles, como sua longa colaboração com o tenor Giacomo Lauri-Volpi. Em 1937 ela foi oferecido um contrato de três anos na Ópera de Roma por Tullio Serafin, fazendo sua Imediat estréia em Aida de Giuseppe Verdi. All Aida estreou no Metropolitan Opera de Nova York em 1941, continuou a cantar durante os anos 40 no repertório italiano:, Otello, Masquerade, Cavalleria Rusticana, La Gioconda, Tosca, La Bohème, etc Ele freqüentemente dividida esses papéis no Metropolitan com Milanovici Zink. Ele deixou o Met em 1951 com a chegada de RBing udolph como gerente geral. Cantou no Metropolitan 126 shows, aparecendo em 13 papéis durante as 10 temporadas (de todos os cantores de ópera que teve Roménia cantou mais apresentações no Metropolitan). Ele jogou bem em San Francisco, Cincinnati, muitas vezes ao Brasil, Cuba, México e na Europa e em Porto Rico, em Florença, Berlin, Salzburg eem muitas outras grandes cidades. Stella romana gozava de uma relação especial com Richard Strauss, que optou por desempenhar o papel da imperatriz em Die Frau ohne ópera italiana na primeira Schatten La Scala em 1940. Strauss mais tarde visitou a Pontresina em 1948 para estudar com ele e os quatro últimos Songs Marschallin de Rosenkavalier. Com roMarschallin lul e terminou sua carreira no teatro San Carlo de Nápoles. Ele se aposentou em 1953 após seu segundo casamento, sua carreira durou 19 anos. Sua voz era admirado pela sua qualidade lírica quente e capacidade de fornecer alta e vibrante pianissimi clímax, mas disse que a técnica foi nada ortodoxo e às vezes agitado ". Após a aposentadoria, elacomeçou a pintar, seu trabalho foi exibido. Ele morreu na idade de 87 anos em Nova York.
Intra in cont

Email:

Parola:

Promovare

Produse curatenie